raceupplägg

upplägg, regler & flaggor på våra race

Här kommer information kring hur våra race går till. Har man inte så mycket erfarenhet så är informationen på denna sida viktig att läsa innan man deltar. Vissa detaljer kan skilja mellan olika race vi arrangerar men här har vi samlat det viktigaste och grundläggande.

Våra race
Vår ambition är att ha race med enkelt upplägg, schyssta träningsrace på banan samt glad och hjälpsam stämning. Våra race riktar sig till alla men främst till nya i sporten.

Anmälan
Senast 3-5 dagar före racet måste anmälan vara inne, anmälan görs här på hemsidan i formuläret och startavgift betalas på plats vid incheckning på tävlingsdagen. Senare efteranmälan går bra i mån av plats mot extra avgift på 300 kr. Vid anmälan kan man även lägga till att hyra kart i vissa klasser. Läs mer om licenser längre ner här.

2-3 dagar före tävlingsdagen kommer mail med information, tidsschema, startlista och eventuella ändringar eller tilläggsregler.

Incheckning
På tävlingsdagen går man först och checkar in, visar sin licens och betalar. Alla som kör ska ha kartinglicens, nationell eller debutant. Saknar man licens kan man köpa en Prova på licens för tävlingsdagen, detta görs i appen "SBF Licens", i appen klickar man på "Prova bilsport" (Se bilder längre ner på denna sida), denna visas upp vid incheckning.

Raceupplägg
Det är alltid träning innan racet börjar, träningen är frivillig. Direkt efter träningen samlas alla till förarmöte där tävlingsledningen gör ett namnupprop och går igenom lite kort information samt svarar på eventuella frågor.

På anslagstavlan finns tidsschema med vilken turordning alla kvalheat kommer köras samt startuppställningar där man ser vilken startruta man har i varje heat. Alla deltagare kör 2-3 kvalheat där man startar på olika platser, ett kvalheat körs i fem varv. Placeringen vid målgång i kvalheaten ger olika poäng, seger ger noll poäng, 2:a plats två poäng, 3:e plats tre poäng osv. Det gäller alltså att få så få poäng som möjligt i kvalheaten, antalet poäng avgör startpositionen sen i starten till finalen. Finalen körs oftast i 12 varv.

Startprocedur i heat och final
Innan varje heat ansvarar föraren för att ställa ner karten i rätt startruta i depån, enligt startuppställningen på anslagstavlan. Vid signal så startar alla motorerna och kör ut på banan. Den som startar etta (mastern) bestämmer tempot och ska sänka farten och samla ihop fältet efter ungefär ett halvt varv. Det är viktigt att hålla upp ena handen när man sänker farten för att visa de bakom och undvika kollision. När farten sänkts ska alla lägga sig i sina startpositioner och köra på två led i jämn fart sista halvan på varvet fram emot startrakan.

När alla ligger i korridorerna (innanför linjerna) på startrakan ges startflagg och då börjar racet så alla kan gasa. Vinkas ingen startflagga så kör alla ännu ett varv till lugnt för att samla ihop fältet bättre för ett nytt startförsök.

När starten väl gått tävlar alla om placeringar, både i kvalheat och final. Den som sen först får målflagg i sista finalen vinner racet och står senare högst upp på prispallen på prisutdelningen.

Flaggor
Gul flagg - eventuellt hinder på banan, sänk eller anpassa farten så du säkert kan passera utan risk för kollision, omkörning förbjuden närmsta tre kurvorna eller tills hindret passerats.
Blå flagg - du är varvad och måste släppa förbi de som är på väg ikapp. Håll spåret, eller håll ytterspår i kurvan, räck upp handen och släpp förbi.
Röd flagg - racet avbrutet pga olycka, sänk farten, räck upp handen och var beredd på att stanna direkt eller där funktionären med flaggan visar.
Svart flagg - utesluten ur heat pga vårdslös eller oschysst körning. Flaggan visas ihop med startnummer eller att genom att den som håller i flaggan även pekar på den det gäller.
Målflagg - När det vinkas med målflagg är racet slut, alla sänker farten lite och kör in i depån. 

Viktiga regler på banan
Handuppräckning - en gokart har inget bromsljus, innan man sänker farten måste man visa bakomvarande genom att räcka upp ena handen i luften. Tex när man ska släppa förbi någon, svänga av ibanan in i depån eller vid rödflagg.
startlistor
Omkörningsregler - man får inte köra på varandra alls. Ser man att det är en kart helt eller delvis bredvid på banan så måste båda hålla såna spår så den bredvid får plats. Ska man köra om den framför måste man därmed vara uppe bredvid den andre innan den börjar svänga in i kurvan. Är man inte uppe bredvid tillräckligt så måste man lägga sig bakom igen.
Vårdslös körning - om tävlingsledningen ser att en förare kör över sin förmåga och är en fara för sig själv eller andra på banan så kan svartflagg delas ut. Alla ska köra säkert och stabilt, inte bredvid banan eller få stoppsladd eller vingla på banan. Vid eventuella kollisioner och avåkningar så får föraren i varje kart bekosta ens reparationer av karten man kör, även om man inte själv var vållande.
Bestraffningar - domaren och tävlingsledningen kan i efterhand dela ut bestraffningar för mindre regelbrott, tex tjuvstart, påkörning eller vårdslös körning.
Vid stopp på banan - om ens kart stannar av någon anledning på banan är det viktigt att direkt vinka med handen och visa bakomvarande, sen kliva ur karten och rulla den till sidan till ett säkert ställe bredvid banan, bakom en däcksbarriär eller till gräset på insidan av kurvan. Efter målflagg kan man rulla karten till depån direkt. 

Är man osäker på något får man såklart fråga funktionärerna.

Det viktigaste är återigen att alla har kul och kör schysst och städat på banan.

Lycka till!

 

För endagslicens:
Ladda ner appen "SBF Licens"
Klicka på "Prova Bilsport"
Fyll i uppgifter