Tips & Info
Här kommer en blandad kompott information, främst för nybörjare men kanske nyttigheter även för andra. Kom ihåg att det alltid går bra att kontakta.


Karting & klasser
Karting är en bilsportgren som ligger i Svenska Bilsportförbundets (SBF) paraply. I Karting finns många olika klasser där främst åldersgränser och motoreffekt skiljer dom åt. Varje klass har ett specifikt däck och ett visst antal eller enbart en motortyp som är godkänd på tävling. Vissa motortyper får man tävla med i flera klasser, det kan till exempel endast vara tillåtna däcksmärket som skiljer klasserna åt. Detta kan förstås vara förvirrande.

Justeringar i reglementena görs ofta varje år, därför håller man sig bäst uppdaterad genom att kolla på SBF:s hemsida där tekniska regler och nyheter publiceras, SBF.se >>

I skrivande stund ser klasserna ut såhär:
6-9 år Cadetti 60 cc
8-11 år Micro 95 cc strypt
10-13 år Mini 95 cc
12 år - Junior 125 cc
12-14 år - OKJ (125 cc)
14 år - OK (125 cc)
14 år - Senior 125 cc
15 år - KZ2 (125 cc, 6 växlar)
18 år - DD2 (125 cc, 2 växlar)

Sen finns även två klasser som kör en serie där enbart Rotax Max-motorer får användas samt andra enhetsdäck. Rotax Junior (som annars kör i Junior 125) och Rotax Max (som vanligtvis ingår i Senior 125).

Alla dessa klasser går i princip lika fort, utom KZ2 som har betydligt mer motoreffekt och bättre grepp.
Alla klasser utan övre åldergräns kan man köra så länge man vill.


Börja med karting
För att börja med karting behöver man en tävlingskart, rätt utrustning till föraren, licens och medlemskap i en kartingklubb. Klubbarna anordnar licenskurser och efter kurser skickar man in papper till SBF och får sin licens.
Hos oss kan man hyra och testköra innan licenskursen. Man kan till och med delta i våra Easy Karting Race och bara lösa en prova på licens på plats.

Som ny i sporten är det snårigt att välja klass och veta vilken typ av gokart man ska köpa. Rädfråga flera i klubben och gå på magkänsla. Det finns många åsikter och experter. Ofta kan det vara bra att vända sig till närmsta karthandlare för att veta att karten man köper inte behöver uppdateras för att vara godkänd för träning och tävling.

Ofta kan det vara bra att välja det klass och gokartmärket som andra i klubben kör. Då blir det lättare att få hjälp på träning när det är något som krånglar. Dessutom skiljer det mycket mellan klubbarna vilka klasser som är populära.

Köpa kart
Vi rekommenderar alla som ska börja med kart att inte köpa något billigt på blocket.se och tänka att det duger att börja med. Billiga kartar kommer kräva mer service, felsökning och har kanske varit kraschad tidigare. Dessutom är det viktigt att karten uppfyller de tekniska reglerna, annars kan det innebära dyra inköp senare för att kunna träna och framförallt tävla med karten. Köper man en begagnad gokart med ny motor så minimeras risken för motorstrul första säsongen. I början har man nog så mycket att lära sig ha koll på så motorstrul blir ofta anledningen till att nya kastar in handduken och slutar.

En bra begagnad kart kostar ca halva nypriset, kanske lite mer. Vi säljer begagnade raketkartar 95 cc för ca 20-25 000 kr och seniorkartar 125 cc för ca 35-45 000 kr.